Anmälan och registrering

Anmälan till kurs inom program

Inför varje termin gruppanmäls programstudenter vid Arkitekthögskolan till kommande termins kurser av antagningsenheten vid Umeå universitet. Det är viktigt att du inför varje termin kontrollerar att din anmälan är korrekt. Logga in med ditt Umu-idAntagning.se och kontrollera att de kurser du ska vara anmäld till finns med i din anmälan. De kurser som ska finnas i din anmälan är endast kurser som du ska påbörja kommande termin. Om fel kurs/-er finns i din anmälan eller om du helt saknar anmälan för kommande termin ska du kontakta vår studieadministratör.

 

Kom ihåg att tacka ja till antagningsbeskedet

Även du som redan studerar på ett program måste tacka ja till erbjuden plats på kurs inom programmet på antagning.se innan sista svarsdag om du vill behålla din plats på kursen.  

 

Registrering på kurs

För att kunna delta i undervisning och examination behöver du vara registrerad på kursen. Registrering är också en förutsättning för att få studiemedel från CSN. 

Från och med våren 2017 införs självregistring i Portalen. För att du ska kunna registrera dig i Portalen krävs följande:

  • Du har blivit anmäld och antagen till kurser
  • Du har tacka ja till kurserna på antagning.se innan sista svarsdag
  • Du är behörig att påbörja kurserna
  • Webbregistreringen i Portalen är öppen

 

Webbregistreringen i Portalen till vårterminens kurser är öppen mellan 10 januari 2017 och 17 januari 2017. Om du inte har registrerat dig i Portalen innan 18 januari 2017 riskerar du att förlorar din studieplats.

Pdficon Small Instruktioner för registrering på kurs i Portalen

Kan du inte registrera dig i Portalen ber vi dig ta kontakt med vår studieadministratör snarast.

 

Behörighet

Efter det andra antagningsbeskedet görs en sista behörighetskontrollen lokalt på institutionen där vi kontrollerar att du uppfyller behörighetskraven. Behörighetskraven anges i kursplanerna.

Kursplaner för kurser som ges på Arkitekthögskolan 

För att du ska kunna registrera dig på en kurs krävs det att du uppfyller behörighetskraven. Studenter som inte uppfyller behörighetskraven vid kursstart måste vänta till nästa gång kursen ges för att få möjlighet att påbörja kursen.  

Undantagsvis kan studenter beviljas tillfällig dispens att följa undervisningen i avvaktan på att behörighetsgivande examinationsuppgift rättas. Om examinationsuppgiften inte godkänns får studenten inte fortsätta på kurserna. Det är studierektor som bedömer och beviljar dispenser. Det är inte möjligt att beviljas dispens i mer än tre veckor och aktivt deltagande på samtliga kurser är en förutsättning för att kunna bli registrerad på dessa när behörighetskraven har blivit uppfyllda.

Obehöriga studenter måste själva ansöka om tillfällig dispens. Ansökan skickas till vår studieadministratör i god tid innan kursstart. 

  • Portalen

    Portalen innehåller personliga tjänster för dig som student, här kan du exempelvis skapa studieintyg, ansöka om examen och ändra tillfällig adress.

  • Besökstider för studieadministration

    Måndag, tisdag, torsdag och fredag,
    13:00 - 15:00

     
    För övriga tider gäller bokning.