Bild: Navid Ghafouri

Om oss

Arkitekthögskolan vid Umeå universitet har en konstnärlig profil och en internationell karaktär med anställda och studenter från hela världen, samtidigt som stor vikt läggs vid förankring i lokala och regionala förhållanden.

Ämnet arkitektur kretsar kring utformning av livsmiljöer – byggnader, stadsrum, bostadsområden och landskap. Det är tvärvetenskapligt och omfattar de konstnärliga och naturvetenskapliga områdena, men det sammanflätas också med samhällsvetenskapliga ämnen, till exempel när man söker lösningar på utmaningar som klimatförändringar och social ojämlikhet.

Arkitekthögskolan invigdes 2009. Här studerar och arbetar årligen cirka 300 studenter och ett 40-tal medarbetare. Vi håller till i en egen byggnad på Umeå universitets konstnärliga campus med bland annat Konsthögskolan, Designhögskolan och Bildmuseet som grannar.

Besök oss

Vi ger gärna guidade turer i byggnaden för enskilda besökare eller grupper. Då berättar vi också om utbildningarna för den som vill.

Skicka ett meddelande till info@arch.umu.se och berätta när ni vill besöka oss, vad ni vill se eller få veta mer om och hur många ni är som kommer.

Konstnärligt Campus
Östra Strandgatan 30 C