Jobba hos oss

Som medarbetare vid Umeå Arkitekthögskola (UMA) välkomnas du in i en kultur av öppenhet, samarbete och delaktighet. Sedan starten 2009 har institutionen attraherat en bred krets av lokala och internationella akademiker, forskare och praktiserande arkitekter.

Umeå Arkitekthögskola är en del av den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå Universitet med cirka 300 studenter och ett 40-tal medarbetare. Arkitekthögskolan är belägen i en egen byggnad på Konstnärligt campus med utsikt över Umeälven. Med Designhögskolan, Konsthögskolan, Bildmuseet och science centret Curiosum som närmaste grannar främjas möten och interdisciplinära samarbeten mellan forskare, lärare och studenter inom fälten konst, design och arkitektur.

Aktuella jobb

Välkommen till Umeå Universitet
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Universitetet erbjuder en mångfald av utbildningar av hög kvalitet. Vi bedriver utbildning och forskning med djup och bredd och har världsledande forskning inom flera vetenskapsområden. Här gjordes till exempel den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi.

En av våra viktigaste uppgifter är att driva omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vårt geografiska läge i norr innebär unika möjligheter att bidra med ny och samhällsnyttig kunskap. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Det är här framtiden skapas.

Forskare, doktorander, lärare, teknisk och administrativ personal – alla möjliggör utveckling och vår vision om att det vi gör i morgon är ännu bättre än det vi gör idag. Välkommen att söka till Umeå universitet.

Senast uppdaterad: 2024-03-19